Kocksnack

Kardemummabullar

Kategori: Bakverk

Kardemummabullar... bullarnas bulle enligt mig och det är nog min absoluta favorit bland alla de olika sorters bullar som finns i vårt avlånga land. Imorse tog jag mig för att baka en omgång av dessa underbara bullar och nu tänkte jag dela med mig av mitt recept till er. Idag valde jag att göra mina bullar i form av små nystan och jag har beskrivit hur jag gör i receptet. 

 

50g jäst
850g vetemjöl
1 dl socker
1tsk salt
5 dl kall mjölk
150g kallt smör
2 tsk kardemumma

Fyllning:
500g smör, rumsvarmt
5 msk kardemumma
1.5 dl strösocker

Topping: pärlsocker eller
1dl strösocker
2 tsk kardemumma 

 

Lägg alla ingredienser i degblandaren och kör igång på låg hastighet. Låt degen gå i 18-20 minuter tills den är riktigt smidig.

Rör ihop alla ingredienser till fyllningen. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela upp den i tre delar. Kavla ut en del i taget till en stor rektangel, ca ½cm i tjocklek. Bred på en tredjedel av fyllningen och se till att bre ut ända ut i kanterna. Vik sedan ner den översta delen på degen mot mitten och vik sen upp den nedre delen och lägg den ovanpå så att du får en lång platt deg.

Kavla ut degen igen så att den blir ca 1cm tjock. Ta en vass kniv eller en sporre och skär degen i 2cm breda, långa strimlor. Rulla upp degen runt ditt pek- och långfinger, ungefär som ett garnnystan, till lagom storlek. 
Låt degen jäsa i rumstemperatur i ca 2-2½ timme. Rör ihop 1dl strösocker med 2 tsk kardemumma och strössla över bullarna innan du sätter in dem i ugnen. Baka av på 250grader i 8-12minuter beroende på storleken på bullarna.

 


bloglovin

  
 

baka, bakverk, bullar, fika, kardemumma, kardemummabullar, kocksnack, vetemjöl
Kommentera inlägget här: