Kocksnack

Jakten på det perfekta ägget

Kategori: Tillbehör, Tips och råd

Ägg, en av våra absolut mest användbara och mångsida råvaror som dessutom inte är speciellt dyr. Trots sitt blygsamma pris är det ändå en råvara som man verkligen kan variera i oändlighet och som dessutom går att få väldigt exklusiv med små medel. Alla tycker vi om våra ägg på olika vis. En del vill ha dem löskokta, andra riktigt hårdkokta och de flesta någonstans där mittemellan. Personligen föredrar jag löskokta ägg om jag kokar på tradiotionellt vis. Ikväll har det dock experimenterats lite i köket här hemma och jag kan nu konstatera att det perfekta ägget har en koktid på 1 timme och 43 minuter.

 

Nu tycker ni säkert att jag är helt galen och helt har tappat förståndet men jag talar naturligtvis inte om ett helt vanligt kokt ägg utan om vad vi i restaurangvärlden kallar för ett 63-gradigt ägg, eller det perfekta ägget. Dvs ett ägg där vitan precis har stannat och där gulan är helt perfekt krämig rakt igenom. Normalt när man gör dessa ägg använder man sig oftast av en så kallad cirkulator som kan beskrivas som ett vattenbad med en doppvärmare i där kan kan ställa termostaten på en exakt temperatur mellan 0-100grader.

I det här fallet så ställer man in termostaten på 63grader och låter ägget sjuda i minst 1 timme lite beroende på storlek på ägget, temperatur, tjocklek på skal etc. Man kan också koka sina ägg i ugnen på 63graders vattenånga om man har tillgång till en sådan ugn.

Om du som jag inte har tillgång till denna typ av utrustning hemma så finns det fortfarande en möjlighet kvar att tillreda dessa perfekta ägg, om än dock lite mer krävande. Det du behöver är en kastrull, en gnutta tålamod och en digital termometer som är inställd på 63grader, Fyll upp varmt vatten i en kastrull och sätt på spisen på lägsta möjliga värmen. Lägg i äggen och låt vattnet nå upp till ca. 63-65 grader. Om temperaturen når över 63grader reglerar du den genom att ta i en skvätt kallt vatten och röra om försiktigt. Upprepa sedan denna process tills äggen är färdiga. Ta upp ett ägg först och kolla ifall det är klart, äggvitan ska precis ha börjat stanna (påminner mycket om ett pocherat ägg i konsistensen) och gulan ska vara fast och homogen men ändå helt krämig rakt igenom. Om äggen är färdiga, spola i kallt vatten och knäck upp dem försiktigt på ett fat. 

Ett 63-gradigt ägg är bland det godaste man kan äta i äggväg enligt mig och passar utmärkt att servera i alla rätter där kokt/pocherat ägg förekommer.

KOMMENTARER:

  • Håkan Lindkvist säger:
    2014-04-19 | 22:39:32

    låter mycket gott. Tyvärr kan jag ej äta ägg med lös gula då jag får allergi. Mycket trevlig blogg

  • Ronny säger:
    2015-12-29 | 09:53:50

    Tack! Måste testa detta! Har fått 63 gradigt ägg på restaurang och länge undrat hur det går till. Ingen snabbfrukost direkt, men man kan ju ställa klockan på halv fem så är ägget klart lagom till frukosten vid halv sju. Håkans kommentar skrattade jag högt åt, ber om ursäkt för det. ;-)

Kommentera inlägget här: