Kocksnack

Renskavsgryta

Kategori: Husman, Kött, Vilt

Det här är en av mina absoluta favoriträtter. Mycket för att det var ett stående inslag när min farmor fortfarande levde. Jag hälsade ofta på henne när hon bodde på Brännkyrkagatan här i Stockholm och vi lagade alltid mat tillsammans. Jag minns att hon alltid uppmuntrade och uppskattade min kokkonst och var en av dem som trodde på mig och stöttade mig i början av min karriär. Nu tänkte jag dela med mig av vårt recept till er och jag hoppas att ni uppskattar det lika mycket som jag.

 

600 g renskav
2st gul lök
1 pkt bacon
6 champinjoner
6 dl grädde
0,5 dl kalvfond
½ burk syltlök
Salt
Vitpeppar
Maizena

 

Skala och tärna löken fint. Tärna baconet. Bryn renskaven, bacon och löken i en het panna med smör. Kvarta champinjonerna, ta i dem och koka ur vätskan ur dem.
Tillsätt grädde och smaka upp med fond och salt/vitpeppar. Ta i syltlöken mot slutet och låt de bli varma.
Låt grytan puttra i 20-30min och red ev. med maizena för tjockare sås.
Servera med pressad potatis, kokt potatis eller ris.



bloglovin
Kommentera inlägget här: