Kocksnack

Kardemummabullar på surdeg

Kategori: Bakverk, Desserter

Kardemummabullar... bullarnas bulle enligt mig och det är nog min absoluta favorit bland alla de olika sorters bullar som finns i vårt avlånga land. Ikväll tog jag mig för att baka en omgång av dessa underbara bullar och nu tänkte jag dela med mig av mitt recept till er. Idag valde jag att göra mina bullar i form av små nystan och jag har beskrivit hur jag gör i receptet. 

 

Deg:
1 kg mjöl
800g kall mjölk
600g surdeg
200g kallt skivat smör
115g socker
1 msk kardemumma
5g salt

Fyllning:
500g smör, rumsvarmt
5 msk kardemumma
2 dl strösocker

Topping:
pärlsocker eller
1dl strösocker
2 tsk kardemumma 

Gör så här:
Väg upp alla ingredienser till degen i en bunke och låt alltsammans gå i degblandaren till en smidig deg i ca. 10-15 minuter. Täck över bunken och låt stå i rumstemperatur i ca. 4 timmar. Sätt sedan in bunken i kylen och låt jäsa i minst 12 timmar, gärna längre. 

Dag två:
Ta fram degen och stjälp upp den på väl mjölat bakbord. Kavla ut degen till en stor rektangel. 

Rör ihop alla ingredienser till fyllningen. Bred på fyllningen och se till att bre ut ända ut i kanterna. Vik sedan ner den översta delen på degen mot mitten och vik sen upp den nedre delen och lägg den ovanpå så att du får en lång platt deg.

Kavla ut degen igen så att den blir ca 1cm tjock. Ta en vass kniv eller en sporre och skär degen i 2cm breda, långa strimlor. Rulla upp degen runt ditt pek- och långfinger, ungefär som ett garnnystan, till lagom storlek och lägg på bakpappersklädd plåt. 

Baka av bullarna på 225grader i ca. 10-12 minuter. Rör ihop 1dl strösocker med 2 tsk kardemumma. Precis när du tagit ut bullarna ur ugnen penslar du dem med kall mjölk och strör över lite av kardemummasockret. 

 
Kommentera inlägget här: